steeds verrassend, niet zo voordelig

door Evita

Nederlanders houden van korting. Op zich hou ik ook van korting (ben tenslotte een Nederlander) maar op een of andere manier kan ik er niet mee omgaan. Mijn toch al drukke brein gaat bij aanbiedingen in de supermarkt overuren draaien door van alles te vergelijken, tegen elkaar af te zetten, te plussen en te minnen en vragen te formuleren als; ‘heb ik dit echt nodig of koop ik dit vanwege de korting?’/ ‘waarom zou ik nu drie pakjes roomboter nemen met het risico dat het bederft alleen omdat het 2 = 3 is?/ ‘zal ik een keer het huismerk nemen in plaats van het A-merk, vanwege de winstpakker?/etc…. Vermoeiend! En erger nog, ik trap er ook steeds weer in! Kom met veel meer thuis dan ik van plan was en ook met dingen die we eigenlijk helemaal niet zo lekker vinden! Kortingen, aanbiedingen, koopjes, ze brengen mij in de war. Dat zal wel de bedoeling zijn. En het is ook knap dat het werkt. Maar fijn is anders. Ik ondervond dat maar weer eens aan den lijve, toen ik mij liet verleiden door de Kruidvat/NS kortings-actie…..

Sinds mijn studententijd ben ik niet meer in een trein gestapt. Maar nu ik weer studeer, helemaal in Tilburg, is toch het openbaar vervoer weer op mijn pad gekomen. Waar ik vroeger overal in en uit stapte, van tram over op metro stapte  en van metro weer naar trein hopte, en op die manier moeiteloos en vooral kosteloos op de plaats van bestemming kwam, zo ingewikkeld is het tegenwoordig om (als leek!) met het OV te reizen. Het begint al bij het kopen van een kaartje. KAARTJE? Nee, je moet een PAS hebben! En dan een keuze maken uit 100 aanbiedingen en soorten en types verdeeld over piek- en daluren, leeftijdscategorieën en klassen, met de mogelijkheid tot uitprinten (wie doet dat nog?!) of tot downloaden (maar dan WEL EERST een app downloaden en in de rats zitten als je telefoon bijna leeg is want dan kun je je kaart niet laten zien en een boete riskeren OF je kunt het perron niet meer verlaten omdat je de toeganspoort niet kunt openen!). Maar goed, ik had dus die kruidvat/NS kortings-coupons gekocht. Zoals ik al schreef, dat soort acties zijn eigenlijk niets voor mij. Namelijk, omdat ik weer niet goed had gelezen wat die geweldige actie dan inhield kocht ik, hebberig gemaakt door de schreeuwerige geel/rode advertenties, meteen 10 kortings-coupons. Met het idee dan het hele jaar met korting naar Tilburg af te reizen en de NS te slim af te zijn.

Niets was minder waar. Het bleek dat de coupons binnen een maand verzilverd moesten worden (en ik had er maar twee per maand nodig), dus ik meteen de hulplijn gebeld maar nee, ze konden ook niet meer geretourneerd worden (zie: stond in kleine lettertjes). Aangezien dit hele project mij misschien maar 60,- zou schelen op jaarbasis, had ik mijn verlies kunnen nemen en dit euvel heel snel kunnen vergeten. Maar nee, ik kon het dan toch echt niet uitstaan dat ik die 8 coupons niet zou gaan gebruiken (ZONDE! dat gaat HEUS wel lukken, 10 keer met de trein BINNEN 1 maand!). Dus heb ik mijn zoontjes meegesleept naar Kaatsheuvel, naar Amsterdam en naar Gouda, ze hebben nog nooit zoveel roltrappen op en af gelopen, door poortjes gesneaked (iets met buiten de daluren en rode kruizen en alarm), zoveel soorten, kleuren en maten mensen gezien (toch ff anders dan de eenzijdige populatie van ons dorp), zo vaak in stationsgebouwen vertoefd, zo veel op tochtige perrons gerend en zo lang op de bus  gewacht (het bushok blijkt ook een prima klimrek te zijn….).

Ik kan over elke trein-rit een aparte blog schrijven, zoveel maak je mee (althans wij…), het was een groot OV-avontuur en we hebben de verzilver-de-10-coupons-in-1-maand-challenge met succes gehaald! Niet dat we nu goedkoper uit waren want achteraf hadden de kinderen voor een knaak het hele land door mogen reizen (ook tijdens PIEKUREN!) terwijl ik nu 16,50 per coupon voor ze heb ingewisseld, maar goed, als je alles van te voren weet….

En zo kwam ik dus op de slogan ‘Kruidvat, steeds verrassend, niet zo voordelig’… Voor mij dan. Omdat ik de kleine lettertjes niet lees. En de actievoorwaarden. En dat soort dingen. Nee, kortingsbonnen, spaaracties, uitverkoopjes, het is niet aan mij besteed. Al snap ik best dat het aantrekkelijk is, zo’n korting in het verschiet. En natuurlijk snappen wij dat het zo werkt in de winkels. Zo ook bij ons. En daar is ook niks mis mee. Als de zomer-sale weer begint kan daar misschien best nog iets bij zitten in je maat en je kleur, nou dan is dat mooi meegenomen. Echter, het risico van korting is dat het bij de dames weleens de geest kan vertroebelen. Wil je dit ECHT of wil je dit omdat er korting op zit?? Nou goed, zover zijn we nog niet want de nieuwe collectie is net pas uitgepakt! Lekker veel kleur, mooi stoffen en grappige prints. Wijde broeken, strakke broeken, broeken met print en zelfs trainingsbroeken, het kan allemaal, mits goed gestyled natuurlijk. Wij kijken uit naar je bezoek en zijn benieuwd wat je van de nieuwe collectie vindt. En oh ja, er is al een rekje ‘laatste stuks’ (best verkochte items) in de winkels aanwezig, met 20% korting! X