door Evita

Allereerst wensen wij iedereen een heel gezond, gelukkig en gezegend nieuwjaar toe. 2018, Wat gaat het ons brengen? Wij hebben zelf in ieder geval genoeg ideeen. En van ideeen gaan we in de regel naar concrete plannen en van concrete plannen gaan wij dan weer over naar de daadwerkelijke praktische uitvoering. En daar gaat het toch uiteindelijk om.
Wij vrouwen zijn natuurlijk een kei in denken, brainstormen, voors en tegens afwegen, praten, lijstjes maken, nog eens denken, plussen en minnen vergelijken, nog even rondvragen, orienteren, vergelijken, terug naar het eerste idee en toch nog eens kritisch door het plan heen, enzovoort enzovoort. Nu is er niets mis met een goede voorbereiding maar uiteindelijk gaat het erom wat je ermee DOET! Dat maakt pas het verschil. Dat hebben wij in de winkel aan den lijve ondervonden toen wij bijvoorbeeld stopten met de verkoop van kinderkleding. Dat was best een ding want eigenlijk begonnen we de winkel met het idee de beste, de grootste, de mooiste, de leuktste kinderkledingwinkel van Schipluiden en omstreken te worden! Dat we na 4 jaar moesten concluderen (na veel vragen, denken, praten, etc.) dat deze missie niet ging slagen moesten we toch echt in actie komen. Nu zijn we weer zo’n 2,5 jaar verder en voelen wij ons veel beter bij de focus op de dameskleding.
Eigenlijk is het veel leuker en kunnen we ons meer verdiepen in de materie (daar houden we van) en zo nog betere keuzes maken omdat we meer aandacht hebben voor wat er in deze markt gebeurt. Sowieso krijg je na een aantal jaar meer grip op de zaak. We merken dat we steviger in onze schoenen staan als we naar de agentschappen gaan, we zijn veel alerter op manco’s als er nieuwe collecties binnenkomen, we hebben beter zicht op de seizoenen en hoe de branche daarin beweegt… De kunst is dan om kennis en ervaring te combineren met je eigen overtuiging, je intuitie en geloof in hoe je het wilt om tot een uniek en succesvol winkelconcept te komen! Want natuurlijk is goed gejat beter dan slecht bedacht, zijn er bepaalde ‘regels’ in de modebranche, liegen de cijfers niet en bestaat er echt wel zoiets als economische afhankelijkheid maar als je over deze vaststaande feiten niet je eigen creatieve sausje zou gieten dan zouden alle winkels er hetzelfde uitzien.
En zulke winkels zijn er al genoeg. Al die grote ketens met hun uitgekookte strategie├źn, slechts gericht op zoveel mogelijk geld aftroggelen van onwetende burgers en aan de andere kant van de wereld de onwetende burger zoveel mogelijk uitbuiten om daar zelf rijker van te worden. Ten koste van mens en milieu. Dat er missstanden in de kledingindustrie zijn is het afgelopen jaar meer en meer gebleken en gelukkig is er steeds meer aandacht voor. Daar hoeven wij jullie dus niet mee te vermoeien.
Wij zijn alleen maar blij dat we zo’n mooi winkeltje hebben, dat is onstaan door er samen voor te gaan, een doel voor ogen te houden, onderweg de koers bij te stellen, niet op te geven, te mogen geloven in wat we doen en vooral ook heel veel voldoening te halen uit het werk (wat nog steeds niet voelt als werk).
Voldoening in de vorm van een fijne samenwerking met leveranciers, weten dat je ‘schone kleren’ verkoopt, zorgen dat de winkel er altijd netjes uitziet, na al die jaren nog blij zijn met elkaar als compagnons (en meer!), merken dat je vaste klantenkring steeds groter wordt en dat het hebben van een lange adem wel degelijk loont. Tsja en dat bedenk je dus allemaal niet van te voren.
Het motto voor komend jaar is dan ook niet alleen denken maar zeker ook doen! En dat gaan wij eind deze maand meteen in praktijk brengen. In al die jaren zijn wij nog nooit naar een beurs in het buitenland geweest (misschien maar beter ook, aangezien we in eigen land nog regelmatig verdwalen…) en dat werd nu toch eens tijd. Dus wij gaan naar de CIF (grote modebeurs) in Kopenhagen! Superspannend natuurlijk, wij die al beginnen te zweten als de ring A10 in beeld komt, die na 12 inkoopseizoenen nog steeds de afslag naar het Fashion centre missen, die nog steeds in de war raken omdat de nieuwe A4 niet op de navigatie wordt aangegeven…. Maar goed, we laten ons niet tegenhouden, we gaan ervoor en we houden jullie op de hoogte! Kopenhagen here we come!
61