nooit eens normaal

door Evita

Nee ook de Sinterklaas inkopen gingen dit jaar weer eens niet normaal. Normaal zou zijn; je bestelt iets online, het wordt op tijd geleverd je pakt het in OF; je gaat bijtijds naar de stad koopt eea in de royaal bevoorraadde winkels, zij pakken het in, klaar.

Op zich was ik ruim op tijd met online bestellen (maandagavond 27 november!) en ik wist precies wat ik moest hebben. Dus het betreffende woord ingetypt, de eerste website aangeklikt die het item verkocht (deze was zelfs SPECIALIST in dit stuk speelgoed!!), linea recta het artikel met bijpassend onderdeel in de winkelmand geworpen, afrekenen, klaar! Zo, dat was binnen. De grootste wens van zoon 1. Supersimpel.

Dan nog dat andere cadeau voor zoon 2, ook een langgekoesterde wens. Zelfde procedure als bovenstaande, alles ingetypt, aangeklikt, ingevuld en betaald, hoppa! Deze Sint laat zich niet gek maken dit jaar!

De volgende dag kreeg ik een mail van het cadeau voor zoon 2; het artikel was ingepakt en onderweg. So far so good. Van het cadeau voor zoon 1 nog geen bericht. En drie dagen later nog niet. Niks, nada, nul, geen mail of app of ander teken van bevestiging. Ook niet nadat ik had gemaild (geen telefoonnummer te vinden op die hele site!) of ze contact met me op wilde nemen. Na 4 dagen werd ik toch zenuwachtig, niet alleen omdat ik maar geen bericht ontving, maar vooral bij de gedachte dat dit langverwachte cadeau straks helemaal niet in de zak zou zitten! Dat zou een diepe wond achterlaten, een trauma, zo’n zware teleurstelling, daar zou zoon 1 echt iets aan overhouden. Het zweet brak me uit bij de gedachte. Via via hoorde ik dat het artikel plus bijpassend onderdeel ook gewoon te koop was in een winkel! Dat liet ik me geen tweede keer zeggen; als een speer naar die winkel, artikelen gevonden, afgerekend en ingepakt en hop, in de kofferbak! Poeh, dat scheelde weinig, maar HET cadeau was in ieder geval binnen.

Maar wat nu met die bestelde variant? Inmiddels contact opgenomen met de Rabobank; of ze het bedrag konden stoneren? “Nee mevrouw dat gaat niet bij betaling met IDEAL, het bedrag gaat trouwens naar een adres in Duitsland? Heel vreemd hoor mevrouw. U kunt aangifte doen via politie.nl, wellicht kunnen we daarna iets betekenen maar ik vrees het ergste mevrouw..”. K*T. Nou dan zelf maar op jacht naar deze boeven! Dit liet ik niet over mijn kant gaan! Wat denken ze wel, de OPLICHTERS! Dus die website uitgeplozen en ergens in de kleine lettertjes las ik dat deze webshop gemaakt was door het (what’s in a NAME!) dubieuze, in London gesitueerde internetbedrijfje: ALPHABETRADE. Dat weet je meteen: dit is geen zuivere koffie. Mijn Sherlock-instinct werd nog meer aangewakkerd en uiteindelijk vond ik zowaar een telefoonnummer bij deze naam! Bellen dus, meteen! En in het Engels had ik mijn klaagzang in mijn hoofd al klaar! Ze zouden het weleens even horen! En dat de ‘dutch police’ er al mee bezig was en ook Radar, Opgelicht en die van Stegeman waren al ingeschakeld!

Na minuten van stilte ging dan eindelijk de telefoon over, een vaag priet priet geluid, en toen werd er opgenomen! Dacht ik. Maar al wat ik hoorde was een Chinees antwoordapparaat. Ook dat nog! China. Daar is het sowieso niet pluis. En ik spreek ook al geen Chinees. Misschien moest ik het opgeven en mijn verlies nemen. Ja, dat was het beste, eigen schuld dikke bult, had ik maar beter op moeten letten (WANT zo weet ik nu en dit wil ik natuurlijk al te graag met jullie delen, al vrees ik dat vele van jullie dit al lang weten en denken ‘daar heb je spuit 11 ook weer’, maar goed, voor kneuzen zoals ik dus de volgende tip: als je een webadres intypt en boven in het balkje verschijnt links van het adres een hangslotje; dan is het oke! Dan is de site beschermd en beveiligd en kun je zeker zijn van je aankopen en van de voorwaarden. Maar als er GEEN hangslotje verschijnt dan kan het dus alle kanten op en is het maar zeer de vraag of je de bestelde artikelen gaat ontvangen).

th

Dus afgelopen zaterdag deel ik lichtelijk beschaamd mijn domme internet-avontuur met Gels, die mij met opgetrokken wenkbrauwen, hoofdschuddend maar toch ook met enig medelijden aanhoort. Zonde! Maar goed, snel vergeten, je hebt gelukkig het cadeau in je kofferbak en dit verlies moet je dan maar nemen. Net toen ik mijn verhaal afrondde, het van me af liet glijden en het begon los te laten, kwam er een man van DPD de winkel in. Uiteraard dacht ik dat dat het cadeau voor zoon 2 zou zijn, want die was bevestigd en onderweg en dat ging allemaal volgens plan. Het pakket werd neergezet, met grote stickers; FROM GERMANY. Hmmm vreemd, Ik pak het uit en val bijna flauw van verbazing: het cadeau voor zoon 1! Het is niet waar! Weliswaar ZONDER bijpassend onderdeel maar hey dit was toch al meer dan de helft! Ok√©! Nou, top zeg, jemig, wat een meevaller, de wonderen zijn de wereld nog niet uit en die Chinezen vallen dus best mee. Niet vergeten mijn aanklacht in te trekken en Radar, Opgelicht en Stegeman op de hoogte te stellen…..

Als klap op de vuurpijl, je gelooft het niet, kreeg ik gister een appje van Gels: het bijpassende onderdeel is ook afgeleverd in de winkel….. Weliswaar te laat maar toch. Het is er. Och wat heb ik me druk gemaakt, alles en iedereen vervloekt, het hele internetbestellen voor eeuwig verbannen en dus veel te vroeg mijn conclusies getrokken. Want het is toch maar mooi goedgekomen met dit cadeau.

Nu rest alleen nog de vraag: HOE KOM IK ER WEER VAN AF???

Zo soepel als het leek te gaan met het cadeau voor zoon 2, zo soepel ging het dus niet. Helaas. Ook hier stagnatie. Weliswaar te zien op de o zo transparante site van DPD maar op het punt van stagnatie (depot in Berkel en Rodenrijs) verder geen uitleg. Dus bellen (hier gelukkig wel een telefoonnummer, weliswaar 0900 en 50 cent per gesprek!) waar het pakket blijft, de dame verwijst mij naar de verzender (HOEZO? Die hebben het pakket toch netjes verzonden, bevestigingsmail gestuurd etc.?) WANT die had tenminste wat te vertellen bij het afhaaldepot in Berkel.

Want de oplossing zou dus kunnen zijn, wilde ik het pakket nog op tijd (het was inmiddels 4 december….) in huis hebben, dat ik het dan ZELF even ging halen in Berkel. Inmiddels was ook hier het zweet mij uitgebroken want ook deze lang gekoesterde wens MOEST EN ZOU in de zak van Sinterklaas komen!

Goed, lang verhaal kort deze keer, ik als een haas naar Berkel. Mijn navigatie gaf aan, nog 1 minuut (al een klein beetje opluchting welde in mij op) te gaan en toen BOEM! De vrachtwagen voor mij kwam abrupt tot stilstand, twee busjes voor ons boven op elkaar gebotst. Op een 1-baansweg. Dus een takelwagen erbij, busjes opgeladen en na ongeveer een uur konden we pas weer doorrijden. Je snapt ongeveer wel welke gedachten dat uur door mijn hoofd gegaan zijn. Maar goed, ALLES voor die goed gevulde zak zullen we maar denken en EINDELIJK, na ook dit cadeau in mijn kofferbak te hebben gesmeten, kon ik weer met een gerust hart naar huis.

En dan moest de ronde in de stad, voor de laatste cadeaus, nog komen. De laatste zondag voor Sinterklaas, 3 december, als dat maar goed gaat. Hierover zal ik kort zijn. Dat ging uitstekend! Gewoon de winkel in, de verkoopster eropuit sturen, het artikel mooi in laten pakken, veilig betalen, bonnetje mee en klaar! Hierbij wil ik dan ook even een lovend pleidooi houden voor de fysieke winkel. Waar de spullen gewoon aangeraakt, gepast en/of uitgeprobeerd kunnen worden, waar je vragen kunt stellen, live aan een persoon, waar je advies krijgt en een vriendelijk woord en soms zelfs een lekker kopje koffie. Waar ze nog blij zijn met je komst en aankopen en waar ze je ook weer vrolijk gedag zeggen, of je nu wat koopt of niet. Online shoppen, prima (mits gelet op het hangslotje ;-)) maar vergeet de winkels niet, want ook daar word je komst enorm gewaardeerd!

Dus mocht je nog wensen hebben voor Kerst? De Hippe Engel houdt zich aanbevolen!! X